måndag 17 september 2012

Flower power

När jag var hemma hos familjen i slutet av augusti så fick jag med mig två skott av Kärlekspelargon/bröllopspelargon (Calliope dark red) som togs fram speciellt till kronprinsessan Victoria och prins Daniels bröllop förra året. Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om just det, men det är ändå lite fint med en historia bakom en växt. Tydligen ska den dessutom vara något svår att få tag på men mamma hade köpt den billigt på en liten blomsterhandel på landet och nu har jag också två små skott i min ägo! Jag är väldigt förtjust i pelargoner och slår vad om att jag kommer bli en sån där tant som i Teskedsgumman, en som bara måste få pelargonskott från sina väninnor. Fast jag kommer åtminstone fråga först om jag får ta några!

För några år sedan fick jag även ett annat spännande skott ifrån mamma, nämligen tropisk timjan ifrån Belize (gränsar till Guatemala, Mexico och karibiska havet!), direkt insmugglad till Sverige av en vän till familjen. ^^ Det är alltså en planta som inte finns i Sverige vilket känns roligt. Jag har lyckats hålla liv i de två skott som jag fick ifrån mamma (har även gett bort skott som sedan blivit enorma plantor!) men en av plantorna fick vika hädan nu efter några år då den börjat dö eftersom att den har stått alldeles för soligt. Innan den åkte i soptunnan tog jag några skott och satte dem att utveckla rötter.





Häromdagen planterade jag de små timjan- och pelargonskotten och de fick sig även rejält med näring. Den här gången ska jag heller inte placera dom så soligt! Här är de små skotten just efter att jag planterade dem:







Redan nu efter ca en vecka så har de växt ganska rejält. Det är så himla häftigt att se hur det händer grejer nästan varje dag! Jag älskar att pyssla med mina växter och det gör katterna också. De sitter med och vill helst av allt vara så nära intill som det bara går. Nästa projekt blir att köpa fler och större plastkrukor på blomsterbutiken så att jag kan plantera om några andra växter (fast egentligen ska man ju plantera om på våren...). Det braiga med just min favoritblomsterbutik är att de säljer begagnade plastkrukor jättebilligt (2 kr för små, 4 kr för stora) och vad gör väl det att de är använda? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar