onsdag 19 december 2012

Julmarknad

Förra helgen var det dags för julmarknad! Det var en alldeles perfekt dag för julmarknadshäng. Det var första gången jag besökte just den här specifika julmarknaden i stan och jag kan ärligt säga att den var enorm. Här pratar vi i klass med Skansens julmarknad. Vi gick runt i 2-3 timmar och då kollade vi ändå inte på allt. 






Vissa delar av julmarknaden var placerad uppe i skogen, så himla mysigt att gå runt och smaka på rökt korv och en massa annat spännande, typ kika in i en uppvärmd kåta där man berättade sagor!




Givetvis drack vi glögg och åt pepparkaka. Louise fick dessutom kaffepåfyllning, mycket viktigt det dära...




Julmarknaden är förlagd vid Västerbottens musem och det är många gamla byggnader på området där man fick gå in och titta, exempelvis på hur man levde på 1800-talet. Vi passade på att värma oss framför brasan!










Ibland fastnar jag inte på bild....




Jag invigde mina nya skor som är otroligt mjuka och gosiga. Som att stoppa ner foten i bomull.




Man blir trött av julmarknadshäng, så vi tog bussen ner på stan och åt färskosttallrik på restaurang Rost. Det är en blandning av flera röror (såsom hummus), olika bönor och linser, sås, kallrökt lax, sallad, surdegsbröd och grovt bröd. När man äter på Rost så blir det alltid färskosttallriken, den och deras underbara Chai latte som smakar ljuvligt. 







På julmarknaden köpte jag en påse gammaldags karameller och ett tennarmband (det övre i bild). Jag har länge velat ha ett till som matchar det jag redan har. Det gamla har jag ägt i 3 år kanske och haft på mig varje dag sedan dess. De är dyra, men handgjorda och i skinn. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar