torsdag 12 maj 2011

Mustig linsgryta/soppa

Har haft en riktig myskväll och tittat på Greys Anatomy och sedan Big Brother och mumsat på physalis och mörk choklad. 

Jag gjorde en hemskans god linssoppa igår som jag tänkte dela med mig av. Inte speciellt vårig egentligen, men jag blev så vansinnigt sugen på röda linser så jag gjorde slag i saken och gjorde en mustig soppa, eller kanske snarare gryta. Det var länge sedan jag gjorde någon linsrätt men den här grytan har jag gjort någon variant av tidigare, även om jag la till lite andra ingredienser den här gången. Ni får inga exakta mått för jag vet inte hur mycket jag tagit av allt, men själv brukar jag ändå nästan aldrig följa recept till punkt och pricka.

Detta har jag haft i:

  • Morötter
  • Lök
  • Linser
  • Vatten
  • Grönsaksbuljongtärningar
  • Salt och peppar
  • Curry
  • Riven ingefära
  • Vitlök
  • Tomater
  • Potatis


Först fräste jag lök och morötter, tillsatte sedan vitlök, curry och ingefära. Efter det hällde jag på vatten och buljongtärningar. Jag hade några tomater hemma som började bli lite mjuka så jag hade i dom. Hade även några potatisar till övers så jag finhackade dem och slängde i! Kokade ihop det hela en stund, det tog väl mellan 15-20 minuter (för att mjuka upp potatisen något). Billigt och nyttigt men framför allt väldigt, väldigt gott! Det gillas.

Det blir ingen bild, men ni får lita på att det blir gott! Fick flera kommentarer i skolan idag från folk i klassen som undrade vad som luktade så himla gott - grytan! ;) Så int är den heltokig iallafall!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar