onsdag 23 maj 2012

Migrän

Det är min lediga dag (är ledig imorgon med) och jag har sett fram emot den så oerhört mycket. Igår fick jag en liten meltdown över allt som händer runtomkring mig just nu. Det är verkligen übermycket, både med jobb och fritid. En bra grej är att jag fick min ledighet beviljad för sommaren, så ca 10 dagars semester får jag nu i början av juni. Inte så mycket att skryta om, men det är åtminstone något. Sen har jag ytterligare 10 semesterdagar till och har jag tur kan jag ju ta ut dom i höst. Så nu planeras det hemresa en sväng med sambon vilket känns enormt välbehövligt och jag har längtat så! Samtidigt sätter ångesten in kring att få ut så mycket som möjligt av semestern och att verkligen kunna njuta samtidigt. Avskyr den där känslan av panik över att kunna slappna av, det fungerar ju aldrig i praktiken. Men jag ska verkligen försöka att inte boka in för mycket grejer under vistelsen utan mer leva för stunden. Försöka är ordet...

Idag hann jag inte med speciellt mycket annat än att vakna, äta frukost och titta lite på tv innan jag känner hur något känns konstigt i kroppen. Jag får synbortfall på ena ögat som vägrar ge med sig. Sen kommer även flimret vilket är fruktansvärt obehagligt. Inser att det måste vara migrän och tar en ipren. Tur det, för ca 30 minuter senare så slår det till med full kraft och jag kan inte annat än ligga ner. Lyckas ta mig från soffan till sängen efter en stund och somnar. Vaknar runt 17-tiden och det känns något bättre. Senaste gången jag hade migrän var något år sen. Jag har varit lyckligt lottad med tanke på att både min mamma och bror har regelbundet förekommande migrän. Jag är även tacksam för att jag fick en aura (förkänning) av migränen i form av synbortfall/flimmer, så att jag kunde ta en tablett innan det värsta hade satt igång. Det har jag bara känt av vid något tillfälle tidigare.

Det var den lediga dagen det. På Wikipedia kan man läsa om olika utlösande faktorer och den första kändes ganska pang på i mitt fall. 

"Stress. Ofta kommer anfallen efter det att man får tillfälle att slappna av efter en stressig period. Många klarar sig till exempel från anfall under arbetsveckan men drabbas till helgen."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar