tisdag 1 januari 2013

Mitt 2012

Första dagen på nya året har snart lidit mot sitt slut och jag inledde 2013 med att kliva upp 5.45 och jobba! Fick dessutom skriva dagens datum vid några tillfällen på jobbet vilket faktiskt gick förvånadsvärt bra! ^^


2012 var för mig ett väldigt bra år på många fronter. Det var året då jag gick på ett långtidsvikariat inom en statlig myndighet (som jag jobbat inom sedan sommaren 2011) och fick en stabil ekonomi. Jag la upp ett ordentligt sparande och nådde dessutom mitt årsmål gällande sparande redan i november!

2012 var året då jag vågade stanna upp och tänka efter vad jag verkligen vill med mitt liv. Jag har tagit några livsavgörande beslut, jag som alltid har haft så svårt att bestämma sig har fått utmana mig själv i detta och det har helt klart blivit mycket lättare med de små besluten i vardagen som förut kändes så stora och svåra. 2012 har jag ruckat på gamla rutiner och inrättat många nya.

Jag har satsat på mig själv, mitt välbefinnande och min framtid. Dessutom har jag satt upp framtida mål, kommit till många insikter och klurat på saker jag vill återuppta/prova på.

Jag har sökt jobb i en annan del av Sverige, fått det och tackat ja. Förra året var året då jag utmanade mig själv som aldrig förr. Jag har tvingat mig själv till reflektion och därmed lärt mig otroligt mycket om mig själv. Jag har kommit fram till vad jag vill med mitt liv och känner mig starkare än någonsin. Mycket kan hända runtikring mig, men jag står stadigt och vet vart jag ska och vart jag är på väg.

Jag har ätit bra och tränat skapligt. Dessutom har jag gått otroligt mycket, på varje jobbrast men även utöver jobbet, det här har varit ett svettigt år! Varje dag har även jag cyklat till 1,2 mil till jobbet. Jag har investerat i bra träningskläder och många ombyten. Kläder överhuvudtaget är ett område som jag har tyckt varit jobbigt. Jag är snål till naturen, men nu har jag sett till att rensa mycket och ofta och därigenom få en bättre överblick över vad jag faktiskt har i garderoben och vad som saknas. Jag har skaffat en basgarderob (basplagg - ett ord jag föraktade inte allt för länge sedan, hur tänkte jag då?) och därför fått det mycket lättare att klä mig.

Jag har jobbat 100% vilket dock ibland har känts som mer, och fått ta mycket ansvar på jobbet, något som jag också fått väldigt mycket cred för. Jobbet har stundtals varit lite överväldigande och under våren kände jag att det blev lite för mycket när ansvarsområdena tornade upp sig som höga torn och man hävdade att jag var den enda som var kapabel att lösa vissa problem under kortast möjliga tid. Det blev för mycket till slut och jag kände att jag var på väg att tappa kontrollen. Då sa jag ifrån till min chef som därefter lättade bördan från mina axlar och uppskattade min uppriktighet. Det var något bland det bästa jag gjort i år! Jag sa nej till att gå in i väggen och ja till mig själv och mitt eget välmående. Min prestationsångest på jobbet har dämpats efter detta och nu känner jag inte alls av min överambitiösa ådra lika ofta. Jag har även lärt känna många nya fantastiska människor via jobbet och skrattat ofantligt mycket. De har blivit som en andra familj.

Jag har fått spendera en hel del tid med familjen, både under sommaren och hösten vilket har varit helt underbart. Av den varan kommer det bli mer av framöver dessutom! Mitt 2013 inleds nämligen med en flytt längs med halva landet och i slutet av januari påbörjar jag en fem månader lång internutbildning (provanställning) som sedan genererar en fast anställning (min första någonsin!), om jag nu inte gör bort mig totalt på utbildningen förstås, inom samma myndighet.



2012 var året då jag lärde mig så otroligt mycket om mig själv och jag ser fram emot allt nytt som komma skall under det nya året! Men några nyårslöften tänker jag då inte ge, istället tänker jag ha vissa ambitioner och det känns så mycket roligare än att tänka på en massa löften hit och dit!




Välkommen 2013!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar