lördag 23 oktober 2010

Ädelostbiffar á la LCHF

Jag tänkte berätta om mina goda biffar som jag gjorde idag och inte igår som jag egentligen hade tänkt. Allmän slöhet you know. Är slöhet ens ett ord by the way? Och är det verkligen okej att slänga in engelska ord här och där? Eller börja med "och" i en mening? Vi kan väl kanske svara "njä" på det (min grammatiklärare säger att det mesta är okej, så länge andra förstår vad man menar, men om man vill verka mer utbildad så väljer man givetvis att skriva enligt de korrekta skrivkonventionerna...), men orka bry sig i en blogg? Nä, då gör vi inte det.
Åter till biffarna. Detta är alltså LCHF-biffar, därför använder jag inget ströbröd eftersom att det innehåller mycket kolhydrater. LCHF innebär ju att man äter färre* kolhydrater och mer fett. Läs mer om LCHF under länkarna som jag presenterar längre ner. Det blev att höfta men på ett ungefär så använde jag detta till mina ädelostbiffar:

  • Älgfärs (ingen aning om hur mycket... Skulle tippa på mellan 500-1000g)
  • 1 lök
  • ca 100 g ädelost
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 ägg
  • Salt och peppar

Tjoffade ihop allting och gjorde handflatsstora biffar av dem. Stekte i mycket smör! Gjorde även en gräddsås på spadet som blev av biffarna och smöret. Hade i en skvätt grädde och lite soya. Superenkelt, supergott. Till det hela serverade jag halvstuvad spenat (utan mjöl). Helt okej kombination, speciellt när matkontot snart är barskrapat och man tar vad man har hemma. Brukar alltid bli bra.

Goda och saftiga blev biffarna! Gör sig inte lika bra på bild dock.

Ett bra betyg är för övrigt när sambon smygäter biffar... Irriterande men lite gulligt på samma gång. Att vägen till mannens hjärta går genom magen? Ja, i det här fallet skulle jag vilja påstå det. ^^



Bra sidor om LCHF:


_____________________________________________________________________
* Det går inte att säga att man inte äter några kolisar alls eftersom att det finns i de flesta livsmedel, exempelvis grönsaker. Men en tumregel är att se till att livsmedlen du konsumerar inte innehåller mer än 5-6% kolisar/100g. 

3 kommentarer:

  1. Dom där verkade goda :)
    Tänkte på det där med språket, vad som är rätt och fel. Egentligen är det fel av oss att säga "så får du inte skriva" då språket ständigt utvecklas och reglerna förändras, bryts och ersätts och tas bort. Fast man kan ju iaf försöka hålla sig inom ramarna, en del bloggar som av någon anledning blivit kända (exempelvis Kissie) är då inte kända för den gripande, fängslande, medryckande, inte nödvändigtvis djupa men BRA texten - skulle vilja skicka alla dom på skrivarkurs ;)

    //Maria

    SvaraRadera
  2. Oj.. det där såg gott ut :) sist jag var på lchf så blev jag jätte konstig i huvudet..jag tappade i vikt som man brukar göra, men jag blev snurrig i huvudet och fick ingen ork.. Var då på step in och min PT sa åt mig att på en gång sluta .Äter så dåligt annars så jag får inte hålla på med sånt :/.

    SvaraRadera
  3. Vi trivs bra :O) fast jag saknar mina vänner :/

    SvaraRadera