torsdag 28 oktober 2010

Träningsångest (läs inte detta inlägg om du ogillar punktlistor)

Jag ogillar starkt att behöva ta vissa beslut i vardagen. Som idag till exempel, då var beslutet om jag skulle träna eller inte. Jag kan få en sån oerhörd panik och ångest över en sån sak. Det tog mig över en timme att försöka lugna ner mig och tänka någorlunda rationellt kring det hela. Redan igår hade jag bestämt mig för att hinna träna idag, men så insåg jag nu i eftermiddag att jag ligger väldigt mycket efter i pluggandet (bland annat för att gårdagen gick åt till trevliga sociala aktiviteter och för att jag har varit allmänt trött och slö innan dess). Om jag skulle gå på träningen idag så innebär det följande:

  • Det tar ca 10-15 minuter att gå dit. Alltså ca 25 minuter dit och hem. 
  • Passet är 1 h. Sen tillkommer ju även tid för att klä om och klä på sig innan och efter passet.
  • Sen måste jag duscha, det tar ca 10 minuter. 
  • Efter det måste jag laga mat. Det tar ca 20-30 minuter. 
  • Sedan ska jag äta maten. Det tar ca 10-15 minuter.
  • Efter det kommer jag vara trött och slö i 30-40 minuter och inte orka annat än att högst glo på "Two and a half men" eller "Navy CIS".
  • Nu är vi uppe i ca 2 timmar och 20 minuter (om jag överhuvudtaget har räknat rätt, snälla bry dig inte om att räkna ut resultatet! Haha)...
  • Efter det kommer tröttheten från passet att infinna sig och det innebär att jag inte kommer hinna/orka plugga något mer för kvällen.

Jag kom alltså fram till att det bästa vore att inte träna idag. Men då kommer ju ångesten över att jag inte kan träna imorgon för då ska jag ge blodplasma och får inte träna efteråt. Förstår ni hur jag håller på? Väger för och nackdelar som en j*vla idiot. Haha. Blir så trött på mig själv, men ibland är det ändå bra med det här tänket också. 

Den största anledningen till att jag får ångest kring det hela är nog att jag inte hunnit eller kommer hinna träna så mycket som jag hade velat den här veckan, bland annat på grund av Halloweenfest + födelsedagsfest på lördag + uppsatsinlämning på måndag (samt tenta på onsdag nästa v). Såhär har jag tränat i veckan hittills:
  1. Måndag - hade jag vilodag då jag hade powerwalkat i en timme + varit på zumba på söndagen. Gick ca 4,5 km.
  2. Tisdag - 20 minuter på crosstrainer + Afro Power Dance. Gick ca 5 km.
  3. Onsdag - gått promenad till, på och från stan - över 12000 steg.
  4. Torsdag - Gått ca 5 km.
Kanske, kanske hinner jag träna på lördag förmiddag, men troligtvis inte. Sedan ska jag på Zumba på söndag men that´s it för den här veckan. Har givetvis gått varje dag i veckan också, men inte så länge som jag velat. Använder stegräknare, därför kan jag räkna ut på ett ungefär hur långt jag har gått.

Känns tråkigt att jag inte hinner träna så mycket som jag velat i veckan, men samtidigt känns det som att jag så smått glider in i min "träningsmani" som jag absolut inte vill in i. Ser annars träningen som en belöning till mig själv, för jag tycker att det är så himla roligt!

Träningen ska ju inte bli ett tvång och vissa veckor har man ju mer att göra än andra, så är det ju bara. Om jag ändå kunde få in det i skallen lite snabbare istället för att direkt ge mig panik! Är ju jätteviktigt med vila också, speciellt i förkylningstider.




Sådär, nu känns det faktiskt bättre, även om detta må vara det absolut tråkigaste blogginlägget någonsin.

1 kommentar: