onsdag 20 oktober 2010

Dinner is served!

Just nu lagar jag mat! Det blir broccoligratäng och färdigköpta köttbullar. Mums! En trevlig mix av halvfabrikat och hemlagad mat. Ehm. ^^ Så går det när man är lite för trött och hungrig för att laga mat. Men ibland får det lov att bli en falukorv eller kanske köpta köttbullar, även om det är ytterst sällan som det händer. Imorgon hade jag tänkt göra gorgonzolabiffar på älgfärs samt en liten trevlig gräddsås till det liksom grönsaker. Mera mums! 

Det är superlätt att göra broccoligratäng och den går ju att variera lite hur man vill. Exempelvis med kassler (det är supergott!), eller köttfärs. Basen jag brukar göra är i alla fall fryst broccoli (ca 500 g), 2 ägg, 2-3 dl riven ost, 1-1,5 dl grädde, salt och peppar. Det är svårt att säga exakta mått då jag alltid höftar men jag har för mig att detta är de ungefära måtten som jag sett från något recept någonstans. Det bästa är ju att ta lite av vad man har hemma och experimentera, det blir oftast godast så också av någon anledning!

Jag kokar broccolin och smörjer en ugnsfast form. Sen lägger jag den färdigkokta broccolin i formen och blandar de övriga ingredienserna som jag sedan häller över broccolin. Brukar köra på 225 grader i ca 15 minuter. Voila!

Dagens middag står i ugnen och bara väntar på att bli uppäten!

Ett annat mumsigt tips när det kommer till annars lite halvt smaklös broccoli är ju broccolimos. Snabbt, enkelt och väldigt gott. Då börjar jag också med att koka broccoli, häller sedan av dem men behåller dem i samma kastrull (mindre disk – yey!). Häller i önskad mängd grädde, smör, salt och peppar och mixar sedan med mixerstav. Brukar även göra blomkålsmos som är helt fantastiskt gott. Kör på samma ingredienser där men brukar också riva i lite muskotnöt. Serveras till vad som helst egentligen. Fantasin är det enda som sätter stopp.

4 kommentarer:

  1. Broccoli är grymt gott! Jag är lite lat när jag gör gratäng dock, jag tinar broccolin i mikron med lite vatten i botten, häller av och lägger i ugnsformen på en gång. Men lyxar man med färsk broccoli måste man nog koka den "på riktigt" innan.

    SvaraRadera
  2. Jösses vad gott det ser ut! Hoppas det blev lika smarrigt som det låter.. Hade aldrig ens haft en tanke på det där med att göra mos av det! Vilken grej! Lär ju vara kalas gott! Need to try it.

    Och hallå det där om muskot nöt? WTF?! Vartfan får man sånt ifrån? Det är typ lika stort myserium som ingefära. Det vet jag iaf hur de ser ut.. Men inte hur jag ska använda. Kan också tillägga att jag inte ens äger ett rivjärn :P

    Duktiga du <3

    SvaraRadera
  3. Okej, testing testing... Kan inte riktigt de där med o svara på kommentarer men testar att göra det här då!

    Anna: Ja men visst är det! Ja det kan man ju faktiskt göra också, mikra alltså. Men jag tror inte jag har en tillräckligt stor skål för det när jag tänker efter. Inte en "mikrofast"... Smart iaf! =) Tyvärr blir det ju oftast frusen broccoli. :(

    Erica/Huldren: Jaaa, det är sååå gott! Men mäktigt! Bra till matlåda.
    Ja men testa att göra mos, så himla enkelt och bra. Ett LCHF-knep som många kör.

    Haha, jaa alltså muskotnöt köper du i en liten kryddpåse från tex. Santa Maria (som andra vanliga kryddor). Är ju små nötter som man kan riva i tex. olika sorters mos. Ger en jättefin smak men kan inte riktigt beskriva den. ^^ Passar iaf jättebra i stuvade grejor, spenat och framför allt i potatismos! Är faktiskt farmor som lärde mig om denna fantastiska lilla nöt. Men man får inte ta för mkt, den är tydligen lite halvt giftig..
    Inget rivjärn? Hm, anar jag julklappstips? ^^ Hihi.

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack! Ingen systemkamera, men en rätt bra kompaktkamera som man kan leka med inställningar med ganska mycket. En sån här (fast blå): http://www.dustinhome.se/pd_5010224032.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5096
    Jag är jättenöjd med min Elm också! Inte en massa finesser, men den gör precis vad den ska, varje gång.

    SvaraRadera