tisdag 7 februari 2012

LCHF-middag

Idag promenerade vi till Ica maxi och storhandlade. 1400 kr mindre från ica-kontot men kylen, frysen och skafferiet desto fullare! Det är verkligen en fantastisk känsla att ha en massa mat hemma. Skönt är även att både jag och sambon älskar att storhandla, så vi går mest runt och myser. Jag älskar allt från att planera inköpen, själva handlingen och sen att plocka upp och organisera om i kyl och frys. :D 

Kommer att köra mer på LCHF nu igen efter en period där jag tagit in lite mer kolhydrater. Har två LCHF-böcker sen tidigare men kände att jag ville ha lite mer inspiration så jag har nu beställt hem ytterligare två böcker i ämnet. En är skriven av Katrin Zytomierska vars blogg jag följt en del tidigare. Spännande. 

Till middag idag blev det en klassisk kycklingwok med kokosmjölk (inga nudlar dock). Helt och håller LCHF och väldigt yummy! Gjorde även kokostoppar á la LCHF som jag testat göra förut. Den gången blev jag inte speciellt imponerad, men nu gjorde jag dom utefter ett annat recept och de blev kanoners. Citronen gjorde verkligen oerhört mycket och kombinationen kokos och citron gifter sig fantastiskt bra. 


Kycklinggryta.


Ljuvliga kokostoppar med citronsmak.



Kokostoppar med citron

50 g smör
2 ägg
1/2 dl sukrin
1 tesked vanillin
200 g riven kokos
1/2 citron

Smält smöret och låt svalna. Blanda ägg, sukrin, vanillin, kokos och skalet från en citron samt lite av saften (jag tog nästan all saft från citronen). Jag hade även i dryga matskeden grädde, men det gör man som man vill med. Låt mojset gona till sig en liten stund innan du formar små fina toppar. Ställ in i ugnen på 175 grader i 10-15 minuter och voilá! Sen kan man ju doppa dem i mörk choklad om man vill... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar